Kurs Projektowanie i prowadzenie kursów e-learningowych w kształceniu zawodowym składa się z 10 modułów realizowanych podczas około 50 godzin nauki.
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka (2h 30 min)
Celem Modułu jest opanowanie platformy w stopniu wystarczającym do wzięcia udziału w kursie, poznanie się w grupie uczestników i prowadzących oraz zaplanowanie własnej pracy w kursie.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić wagę wprowadzenia i osobistego kontaktu w uczeniu się online,
- korzystać z platformy w stopniu umożliwiającym udział w kursie.
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji (3h 30min)
Celem Modułu jest zidentyfikowanie kompetencji, które uczestnicy posiadają jako nauczyciele i zastanowienie się nad tym, jak można zapewnić osobom uczącym sie zdobycie pożądanych (zawodowych) kompetencji.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić czym jest kompetencja,
- zidentyfikować swoje kompetencje nauczyciela,
- przeanalizować, które kompetencje mogą być osiągnięte za pomocą TIK,
- wyjaśnić relację pomiędzy kompetencjami a dowodami,
- stworzyć dowody własnych kompetencji w tabeli kompetencji,
- zastanowić się nad własnym doświadczeniem uczenia się.
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu (4h)
Celem modułu jest zaobserwowanie różnych form e-learningu w kontekście kształcenia zawodowego.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- zidentyfikować różne formy e-learningu,
- przeanalizować elementy kursów e-learningowych,
- rozważyć możliwości wykorzystania różnych form e-learningu we własnym kontekście zawodowym.
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności (6 h)
Celem modułu jest nabycie umiejętności zaprojektowania e-tywności.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić koncepcję e-tywności,
- wyjaśnić rolę i istotę zaprojektowania celów uczenia się,
- zaprojektować e-tywność przydatną w twoim kontekście zawodowym,
- zaprojektujesz cele wg kryteriów SMART.
MODUŁ 5 :: Motywacja (5h 30 min)
Celem modułu jest wyjaśnienie/zrozumienie złożonych mechanizmów, które motywują i demotywują uczestników e-learningowych kursów, ze szczególnym uwzględnieniem kursów zawodowych.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wskazać czynniki wpływające na wzrost i spadek motywacji uczestników kursu e-learningowego,
- zastosować wybrane metody mobilizowania uczących się do większej aktywności.
MODUŁ 6 :: Praca grupowa (8 h)
Celem modułu jest nabycie umiejętności zaprojektowania e-tywności bazującej na pracy grupowej.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- pracować nad rozwijaniem umiejętności potrzebnych do współpracy podczas wykonywania pracy grupowej,
- wskazać umiejętności ułatwiające pracę grupową,
- zaprojektować e-tywność opartą na pracy grupowej,
- opisać charakter pracy grupowej.
MODUŁ 7 :: Moderowanie dyskusji na forum (7h)
Celem modułu jest nabycie umiejętności zaplanowania i prowadzenia dyskusji oraz reagowania na konkretne problemy wynikające ze specyfiki dyskusji na forum „w środowisku” przedmiotów zawodowych.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- zaplanować dyskusję online,
- prowadzić dyskusję online,
- posługiwać się narzędziami potrzebnymi do moderowania forum.
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych (6h 30 min)
Celem modułu jest zdobycie umiejętności tworzenia podstawowych zasobów do uczenia się dla przedmiotów zawodowych.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- stworzyć proste filmy i opublikować je w sieci,
- przeanalizować i porównać dobre i złe instruktażowe filmy,
- zidentyfikować narzędzia do tworzenia treści,
- planować zajęcia, w trakcie których uczący się będą używać bądź produkować materiały filmowe i dźwiękowe jako zasoby edukacyjne.
MODUŁ 9 :: Zasoby w sieci – (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja (4h 30 min)
Celem modułu jest zdobycie umiejętności wyszukiwania, selekcji, ponownego wykorzystania, dzielenia się oraz ewaluacji zasobów online przydatnych dla wykładanego przedmiotu zawodowego adekwatnie do celu dydaktycznego kursu/zajęć.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić różnicę pomiędzy treściami objętymi tradycyjnym prawem autorskim a Otwartymi Zasobami Edukacyjnymi,
- wybrać, ponownie wykorzystać oraz ocenić zasoby online,
- zastosować warunki licencji Creative Commons,
- wybrać zasoby zgodnie z celem kursu/zajęć.
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego (2h 30 min)
Celem modułu jest nabycie umiejętności organizacji własnej pracy prowadzącego kurs e-learningowy związany z przedmiotami zawodowymi, jak również rozwinięcie umiejętności ewaluacji własnych umiejętności. Jest to także moduł podsumowujący cały kurs.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić role i kompetencje prowadzącego kurs e-learningowy,
- zaplanować prowadzenie kursu e-learningowego,
- dokonać ewaluacji własnych umiejętności,
- zaprezentować informacje dotyczące swoich osiągnięć i postępów w kursie.