Kokpit
Jesteś zalogowany jako gość (Zaloguj się)
Uczelniana Platforma e-Learningowa - AGH

Wprowadzenie


Definicje e-learningu

William Horton (2006) słusznie zauważa, że e-learning w swoim najlepszym wydaniu może być tak dobry, jak najlepsza lekcja. Jeśli jest zły, może być równie zły, jak najgorsza lekcja. Żadna forma kształcenia nie ma naturalnej przewagi, o jakości decyduje konkretny sposób zaprojektowania i przeprowadzenia zajęć.

Jeśli chcemy oceniać e-learning musimy go najpierw zdefiniować i określić, jakie mamy w stosunku do niego oczekiwania. Często ta definicja jest pochodną wizji nauczania oraz możliwości jej realizacji, jakie ma konkretny twórca zajęć. Kontekst (środowisko) nauczania, charakterystyka grupy docelowej, zakładany cel dydaktyczny, możliwości finansowe i technologiczne itp. wpłyną na to, z jakim e-learningiem będziemy mieli do czynienia. Czasem sprawia to, że pod tą samą, albo którąś z pokrewnych nazw (edukacja na odległość, kształcenie zdalne, e-kształcenie, e-uczenie), będą funkcjonować bardzo różne metody kształcenia. Warto jednak zwrócić uwagę na dwie odmienne definicje:

  • E-learning to wykorzystanie technologii informacyjnych i komputerowych do stworzenia sytuacji doświadczania uczenia się. (Źródło: E-learning by Design, William Horton, 2006).
  • E-learning jest interaktywną metodą nauczania pozwalającą na kształtowanie relacji między prowadzącym (tutorem, facylitatorem) i uczącym się, oraz między uczącymi się dzięki wykorzystaniu internetu i dostępnych technologii komunikacyjnych. (Źródło: Introduction to e-learning, 2008).

Z wyborem definicji powiązany jest też wybór określonego podejścia pedagogicznego do projektowania kursów e-learningowych (lub szerzej, do procesu uczenia się w środowisku online).

Czas: 10 min.

Ostatnia modyfikacja: Thursday, 7 November 2013, 11:09 AM
Pomiń Nawigacja