Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Wprowadzenie
W Module 1, w zadaniu 1.5 wyróżniłaś(eś) niektóre elementy kursu. Zasobami są wszystkie te materiały, które wspierają uczącego się w osiągnięciu określonych celów. Odgrywają rolę iskry zapalnej w e-tywnościach, dostarczają kluczowych informacji, wprowadzają do tematu, tłumaczą, inspirują i motywują. Zasoby występują w różnych formach, na przykład jako teksty, linki, filmy, prezentacje, nagrania audio, symulacje lub zewnętrzne dyskusje na forum. Mogą być przygotowane z pomocą dodatkowych narzędzi, lub z pomocą tych już dostępnych na platformie internetowej.
Jednym z ważniejszych problemów, z którym spotykają się nauczyciele kształcenia zawodowego, jest brak aktualnych materiałów dydaktycznych dla przedmiotów, których uczą. W ostatnich latach pojawiło się wiele dostępnych za darmo narzędzi (online), co pozwala nawet niezaawansowanym użytkownikom komputera stworzyć niemal wszystko, co potrzebne być może podczas zajęć: od tekstów poprzez obrazy, prezentacje, strony internetowe, cyfrowe plakaty, komiksy aż do materiałów audio i wideo. Nauczyciele przedmiotów zawodowych mogą pokonać przeszkody poprzez tworzenie własnych materiałów do uczenia i udostępnianie ich uczącym się, przede wszystkim w środowisku e-learningowym.
Media i narzędzia
Poniżej znajdziesz przykładowe narzędzia, które mogą zostać wykorzystane do tworzenia zasobów:
- narzędzia do nagrywania i publikowania dźwięku (np. offline Audacity czy online Voki)
- narzędzia do tworzenia filmów z ekranu (screencastów) (np. offline Jing czy online Screencast-o-Matic)
- narzędzia do nagrań filmów (sprzęt - np. kamery sieciowe lub wbudowane w aparat telefoniczny, oprogramowanie: np. offline Windows movie maker)
Jeżeli potrzebujesz więcej przykładów narzędzi do tworzenia zasobów, możesz znaleźć bardziej rozbudowaną listę tutaj https://www.go2web20.net/#tag:create.
Przy tworzeniu swoich własnych materiałów jest bardzo ważne, by pamiętać o zaplanowanych efektach uczenia i kompetencjach uczących się. Używanie technologii powinno się naturalnie łączyć z osiągnięciem oczekiwanych rezultatów. Dodatkowo, aby zapewnić lepszy odbiór treści postaraj się tworzyć i proponować różne rodzaje materiałów tak, aby wykorzystać różnorodne formy komunikacji (tekst, audio, materiały wizualne, wideo) oraz różne rodzaje ćwiczeń.
Czas: 20 minut