Kokpit
Jesteś zalogowany jako gość (Zaloguj się)
Uczelniana Platforma e-Learningowa - AGH

Zarządzanie czasem


Zarządzanie czasem jest szczególnie istotne dla prowadzącego kurs. E-moderator musi zmierzyć się ze specyficznymi wyzwaniami. Tekst poniżej skupia się na wybranych strategiach, które pomogą ci planować działania online. Chociaż e-learning często opisuje się jako "dostępny 24/7" to nie oznacza, że i ty musisz być zawsze online. Twoim zadaniem jest zadecydowanie ile czasu potrzebujesz aby zrealizować założenia kursu.

ETAP PROJEKTOWANIA KURSU

Określ ilość czasu, jaką oczekujesz, że poświęcą uczestnicy kursu i ty sam/sama (dziennie i tygodniowo) na pracę w kursie. Weź pod uwagę nie tylko swoją motywację ale także czynniki zewnętrzne, takie jak łączenie pracy online z codziennymi obowiązkami, przerwy wakacyjne czy święta. Niedoszacowanie czasu jest jednym z częstszych powodów frustracji i prowadzi w rezultacie do zwiększonej ilości pracy. Zaplanuj narzędzia, które mogą ci pomóc w organizacji, korzystaj z kalendarza i planuj z wyprzedzeniem.

  • przygotowanie wsparcia to świetna inwestycja: problemy zawsze się pojawią ale mogą zostać przewidziane. Poświęć czas na przygotowanie wsparcia dla uczestników kursu (np. opracuj przewodnik po kursie, listę zadawanych pytań, doprecyzuj polecenia i strukturę kursu). To pomoże ograniczyć ilość pytań ze strony uczestników a tym samym oszczędzi twój czas.  Jeśli prowadzisz kilka edycji tego samego kursu ta inwestycja zwróci się wielokrotnie.
  • projektuj treści do ponownego wykorzystania. Zapisuj swoje komentarze np. podsumowania dyskusji, pomocne sformułowania czy całe wypowiedzi. Nigdy nie wykorzystasz ich w całości ale może je adaptować do bieżących potrzeb. Przykładem takiego zasobu jest Przewodnik po kursie. 

ETAP PROWADZENIA KURSU

  • Pracuj systematycznie. Odpowiadaj regularnie na wiadomości (najwyżej dwa dni). Ten czas może zostać wydłużony, jeśłi np. czekasz na czyjąś pracę ale regularność kontaktów jest niezwykle ważna. Podziel swoją pracę na mniejsze części, będzie łatwiejsza do wykonania dla ciebie i prostsza do przyswojenia przez uczących się.
  • Korzyść z tego odniosą nie tylko oni, powinno to ułatwić pracę również Tobie. Jeśli wszyscy na czas prześlą zadanie albo wypowiedzą się w dyskusji, to przygotowanie spójnej informacji zwrotnej będzie od Ciebie wymagało tylko jednorazowego wysiłku. Nie będzie konieczne ponowne wracanie do tego, co pisali inni, żeby odpisać jakiemuś spóźnialskiemu.
  • Bądź na bieżąco online. Wykorzystaj do prowadzenia kursu różne luki, które pojawią się w Twoim rozkładzie dnia.
  • Poznaj narzędzia. Korzystaj z programów, które dobrze znasz. Wykorzystuj te ich funkcje, które pozwalają organizować i przyspieszać pracę (np. zakładki w przeglądarce, filtry w mailu, obserwacje forum w Moodle’u).
  • Ćwicz pisanie. Ważną częścią prowadzenia zajęć online jest pisanie, głównie maili i postów na forum. Przygotuj sobie standardowe elementy wypowiedzi, które zaoszczędzą twój czas.
  • Zbuduj grupę. To wzmocni efektywność twoją i uczestników. Gdy grupa jest aktywna to zorganizowanie jej pracy będzie kosztowało cię mniej wysiłku. Możliwe, że rozwiązanie problemu pojawi się samo, zanim zdążysz zainterweniować.
Ostatnia modyfikacja: Friday, 8 November 2013, 11:43 AM
Pomiń Nawigacja