Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Wprowadzenie
Zaprojektowanie ćwiczeń jest niezbędne do zrealizowania zamierzonych celów szczegółowych. Klikanie w zmieniające się ekrany, przeglądanie slajdów czy obejrzenie filmu samo w sobie nie nauczy zbyt wiele, lecz może skłonić do podjęcia bardziej efektywnych dydaktycznie aktywności: refleksji, dyskusji, poszukania dalszych informacji, dokonania analizy, oceny czy stworzenia planu wdrożenia.
Jak się uczymy
Wiele mówi się o preferowanych stylach uczenia się, podejmowane są także próby dopasowania treści i ćwiczeń do osobistych preferencji konkretnych uczących się i zautomatyzowania ścieżki uczenia się. W tym ujęciu proces kształcenia jest indywidualny i możliwy do precyzyjnego zaplanowania. Z drugiej strony koncepcja uczenia się społecznego podkreśla rolę innych osób w tym procesie. Wydaje się, że z tej akademickiej debaty wynika kilka istotnych dla nas, praktyków, kwestii:
- każdy z nas uczy się w różny sposób, zależnie od kontekstu i specyfiki tematu i trudno jest jednoznacznie określić jeden niezmienny i stale preferowany styl uczenia się danej osoby. Zatem im bardziej zróżnicowany przekaz tym większa szansa, że zostanie on zapamiętany;
- najlepiej uczymy się poprzez działanie: zaprojektuj więc takie zadania, które wymagają aktywności uczących się - a więc takich działań, w które zaangażowani są ludzie i media po to, by osiągnąć konkretne rezultaty;
- doceń dotychczasową wiedzę i umiejętności uczących się i odwołaj się do nich projektując, np. pracę grupową. Wykorzystasz wtedy zróżnicowane doświadczenia i dasz szansę osobom o różnych umiejętnościach.
Ćwiczenia i aktywności, które zaproponujesz, będą zatem wspierały (bardziej) pewne określone, choć często różnorodne, sposoby uczenia się. Należy szczególnie pamiętać, by było to spójne z założonymi przez nas celami ogólnymi i szczegółowymi. To częsta pułapka, w którą wpadamy, zwłaszcza projektując zajęcia e-learningowe: obiecujemy, że nauczymy pisać wiersze, a oferujemy jedynie zestaw poezji do poczytania.
Uczenie umiejętności wymaga wykorzystania precyzyjnych instrukcji z uwagi na fakt, że osoba ucząca się będzie ich potrzebować do powtórzenia czynności. Dobrze przygotowana instrukcja zawiera wizualne, tekstowe lub dźwiękowe wskazówki.
Czas: 10 min.