Kokpit
Jesteś zalogowany jako gość (Zaloguj się)
Uczelniana Platforma e-Learningowa - AGH

Wprowadzenie

Zaprojektowanie ćwiczeń jest niezbędne do zrealizowania zamierzonych celów szczegółowych. Klikanie w zmieniające się ekrany, przeglądanie slajdów czy obejrzenie filmu samo w sobie nie nauczy zbyt wiele, lecz może skłonić do podjęcia bardziej efektywnych dydaktycznie aktywności: refleksji, dyskusji, poszukania dalszych informacji, dokonania analizy, oceny czy stworzenia planu wdrożenia.

Jak się uczymy  

Wiele mówi się o preferowanych stylach uczenia się, podejmowane są także próby dopasowania treści i ćwiczeń do osobistych preferencji konkretnych uczących się i zautomatyzowania ścieżki uczenia się. W tym ujęciu proces kształcenia jest indywidualny i możliwy do precyzyjnego zaplanowania. Z drugiej strony koncepcja uczenia się społecznego podkreśla rolę innych osób w tym procesie. Wydaje się, że z tej akademickiej debaty wynika kilka istotnych dla nas, praktyków, kwestii: 

  • każdy z nas uczy się w różny sposób, zależnie od kontekstu i specyfiki tematu i trudno jest jednoznacznie określić jeden niezmienny i stale preferowany styl uczenia się danej osoby. Zatem im bardziej zróżnicowany przekaz tym większa szansa, że zostanie on zapamiętany;
  • najlepiej uczymy się poprzez działanie: zaprojektuj więc takie zadania, które wymagają aktywności uczących się - a więc takich działań, w które zaangażowani są ludzie i media po to, by osiągnąć konkretne rezultaty;
  • doceń dotychczasową wiedzę i umiejętności uczących się i odwołaj się do nich projektując, np. pracę grupową. Wykorzystasz wtedy zróżnicowane doświadczenia i dasz szansę osobom o różnych umiejętnościach.

Ćwiczenia i aktywności, które zaproponujesz, będą zatem wspierały (bardziej) pewne określone, choć często różnorodne, sposoby uczenia się. Należy szczególnie pamiętać, by było to spójne z założonymi przez nas celami ogólnymi i szczegółowymi. To częsta pułapka, w którą wpadamy, zwłaszcza projektując zajęcia e-learningowe: obiecujemy, że nauczymy pisać wiersze, a oferujemy jedynie zestaw poezji do poczytania.

Uczenie umiejętności wymaga wykorzystania precyzyjnych instrukcji z uwagi na fakt, że osoba ucząca się będzie ich potrzebować do powtórzenia czynności. Dobrze przygotowana instrukcja zawiera wizualne, tekstowe lub dźwiękowe wskazówki. 

Czas: 10 min.

Ostatnia modyfikacja: Thursday, 7 November 2013, 11:30 AM
Pomiń Nawigacja