Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Wprowadzenie
W Module 5 pracowałeś/łaś nad materiałami dydaktycznymi, które możesz stworzyć samodzielnie. Są jednak inne sposoby na zastosowanie cyfrowych treści online.
W internecie znajdziesz wiele gotowych materiałów przygotowanych w celach edukacyjnych i opublikowanych w oparciu o otwarte licencje. Noszą one nazwę "Otwartych Zasobów Edukacyjnych" (OZE, w j. angielskim Open Educational Resources - OER). W zależności od licencji wybranej przez autora każdy może używać, kopiować, edytować i dystrybuować te zasoby dla własnych potrzeb. Pozwala to projektantowi kursu uniknąć trudnego i czasochłonnego przygotowywania zasobów, i wykorzystanie zaoszczędzonego czasu na przygotowanie jakościowego projektu dydaktycznego. Jest to także spora oszczędność kosztów związanych z zakupem specjalistycznego oprogramowania.
Ocenianie zasobów
Znalezienie informacji na interesujący nas temat nie powinno być szczególnie trudne. Jednak aby mieć pewność co do wiarygodności i adekwatności treści oraz możliwości ich wykorzystania warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas selekcji materiałów. Należy zatem sprawdzić:
- wiarygodność źródła (możliwość identyfikacji autora, jego/jej afiliacji),
- zgodę na używanie (możliwość kopiowania, adaptowania, zmieniania, dystrybuowania treści),
- dostęp (możliwość uzyskania zasobu bez konieczności tworzenia dodatkowego konta w systemie, pobierania oprogramowania itp.).
Właściwie wybrany zasób:
- pozwala zachować równowagę między treściami/ materiałami a aktywnościami uczących się;
- pozwala obronić się przed przeładowaniem zajęć materiałami i zapewnieniem uczącemu się jedynie tych treści (np. fragmenty artykułu, konkretne rozdziały), które są niezbędne do realizacji celów, wykonania ćwiczeń czy przygotowania projektu.
- pozwala uniknąć dodawania zasoļow pozostających bez związku dla zaplanowanego ćwiczenia. Kierowanie się zasadą "o, jaki fajny film, muszę się nim podzielić z uczniami", gdy zasób nie stanowi wartości dodanej lub jest powtórzeniem informacji już przedstawianych jest jednym z częściej powtarzających się błędów przy projektowaniu zajęć online. Brak instrukcji dołączonych do filmu (np. obejrzyj film, zwróć uwagę na... zastanów się nad... ) sprawi, że czs poświęcony na oglądanie może zostać zmarnowany.
- pozwala zachować równowagę miedzy multimediami treściami statycznymi. dostępność zróżnicowanych formatów pozwala na tworzenie przekazu wielokanałowego (teksty, grafiki, zdjęcia, filmy, nagrania, animacje itp), które urozmaicą kurs i będą miały pozytywny wpływ na percepcję.
Ponowne wykorzystywanie zasobów
Ponowne wykorzystanie OZE wymaga ich lokalizacji czyli dostosowania do nowego kontekstu geograficznego, dydaktycznego, politycznego czy technologicznego, w którym zostaną ponownie wykorzystane. Zwykle oznacza to nieco więcej niż tłumaczenie zasobów na dany język czy zastąpienie zdjęcia innym, bardziej czytelnym w danej kulturze. Lokalizacja to sedno ponownego wykorzystania OER - uosabia bowiem różnorodność, otwartość i elastyczność.
Bez względu na to gdzie mieszkasz czy pracujesz, gdy dokonujesz modyfikacji otwartych i darmowych zasobów jednocześnie je lokalizujesz. Jest wiele powodów, dla których edukatorzy lokalizują materiały aby dostosować do:
- konkretnej metody nauczania lub stylu uczenia się,
- innego poziomu nauczania,
- innej dyscypliny naukowej,
- odmiennego środowiska uczenia się,
- odmiennych potrzeb,
- kontekstu kulturowego czy społecznego,
- potrzeb specyficznego podejścia dydaktycznego,
- wymogów programu nauczania, określonych standardów, wymagań egzaminacyjnych itp itd..
Te przykłady łączą w sobie zdolność do adaptowania materiałów do konkretnych i unikalnych potrzeb. Proces lokalizowania OZE jest wzmacniającym doświadczeniem: wykorzystując materiały można je modyfikować w taki sposób, w jaki uważa się to za właściwe. Zasoby wyszukane w repozytorium otwartych zasobów różnią się od tych otrzymanych od komercyjnego dostawcy: najczęściej oznaczone są licencją pozwalającą na ich dostosowanie do lokalnych wymagań i potrzeb. Materiały komercyjne najczęściej na to nie pozwalają.
Korzystając z otwartych zasobów, modyfikując je i ponowne dzieląc się nimi stajesz się częścią procesu tworzenia OZE. Jednocześnie lokalizujesz materiały dla swoich potrzeb i udostępniasz za darmo dla innych edukatorów i uczących się. Ponowne dzielenie się zmodyfikowanymi materiałami pozwala zrozumieć sposób ich adaptacji [za: Connexions: https://cnx.org/content/m15222/latest ]
Dzielenie się zasobami online
Zasoby, które tworzysz i którymi się dzielisz, stanowią wartościowe źródło informacji dla innych. Przyczyniają się one do wzmocnienia praktyki otwartych zasobów, jej zakorzenienia się i umocnienia w edukacji.
Czasem trudno sobie wyobrazić jak ktoś na drugim końcu świata może wykorzystać tworzone przez mnie lokalnie materiały. Jednak trzymanie się zasad opracowywania zasobów sprawi, że ich modyfikowanie przez inne osoby będzie łatwiejsze.