Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Ocenianie kompetencji - cyfrowe dowody
Aby mieć pewność, że uczący się osiągnęli wymagane kompetencje musimy zaprojektować ocenianie oparte na kompetencjach. Kluczowe w ocenie kompetencji jest bazowanie na faktycznych umiejętnościach i wiedzy, którą dana osoba może zademonstrować np. w miejscu pracy.
Dowody świadczą o twoich umiejętnościach i kompetencjach. Są namacalne - w przeciwieństwie do deklarowanych. W tym kursie (i zwykle w kursach e-learningowych) mają formę cyfrową.
Przykładem mogą być dokumenty cyfrowe (np. szkic projektu zapisany w .pdf), napisane oprogramowanie, zdjęcia, pliki dźwiękowe czy filmowe będące zapisem różnych działań czy ich bezpośrednimi rezultatami.
Przykłady dowodów:
- zrzut ekranowy własnego wpisu na forum dyskusyjnym,
- link do nagrania ze spotkania, w którym wziąłeś/aś aktywny udział,
- refleksyjny komentarz do wybranego dowodu wraz z krótkim opisem kontekstu/ powodu wybrania go,
- twoje zdjęcie, gdy prowadzisz warsztaty czy zajęcia,
- plik z opisem scenariusza zajęć, które zaplanowałaś/eś i przeprowadziłaś/ eś,
- informacja zwrotna otrzymana od uczniów po zajęciach wraz z twoją refleksją.
Cechy dobrych dowodów:
- spójność z celami - dowody powinny współgrać z twoimi celami (uczenia się czy rozwoju) i ilustrować kompetencje/ umiejętności/ postawy itp, które chcesz zademonstrować,
- ponowne wykorzystanie (ang. re-use) - dowody po dokonaniu drobnych modyfikacji (np. dostosowanie do innego odbiorcy czy celu) mogą być wielokrotnie wykorzystywane.
- dostępność - dowody najlepiej publikować w dostępnych formatach, takich jak PDF, JPG, TXT, MP3 itp,
- dostęp - gdy są udostępniane na platformach chronionych hasłem należy zadbać o ich widoczność dla osób, do których są skierowane. Zatem, jeśłi to możliwe, najprościej wybierać otwarte środowiska.
Przykłady ponownego wykorzystania
Ważnym jest, aby zdać sobie sprawę z tego, że ten sam element może przecież dowodzić różnych np. umiejętności. Podobnie wybrany format prezentacji niesie także wiele informacji o umiejętnościach autora.
Przykładowo: umiejętności spawania mogą zostać potwierdzone certyfikatem, opisane w tekście lub zaprezentowane przy pomocy zdjęć wykonanych produktów. Dodatkowo będzie to świadczyło o twoich kompetencjach cyfrowych.
Więcej możesz przeczytać w Jak identyfikować kompetencje?.
Czas: 10 min.