Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Wprowadzenie
„Po cóż miałabym umieszczać swoje zdjęcie i pisać o zainteresowaniach? To dziecinne.”
„Największą wadą e-learningu jest brak bezpośredniego kontaktu z uczniami.”
Te pozornie niezwiązane ze sobą zdania coś jednak łączy – to dwa końce jednego kontinuum. Jedno wyraża tęsknotę za żywym człowiekiem po drugiej stronie światłowodu, drugie sprzeciw przeciwko ujawnianiu jakichkolwiek informacji o sobie.
Jakie jest nasze stanowisko? Odpowiemy prośbą o eksperyment myślowy: Proszę sobie wyobrazić, że prowadzicie lekcję, seminarium czy szkolenie, którego wszyscy uczestnicy siedzą oddzieleni od Was parawanami. Znacie ich imiona, ale nie wygląd, a głosy dobiegają przytłumione. Czujecie się komfortowo?
Kurs e-learningowy nie jest miejscem na nawiązywanie intymnych kontaktów. Wiele tematów byłoby nie na miejscu. Nie ulega jednak wątpliwości, że zbytnia ostrożność sprawi, że uczestnicy i (w mniejszym stopniu) prowadzący pozostaną dla siebie tylko nazwiskami, tak jak to zwykle bywa na otwartych forach internetowych. Nie poczują żadnych więzi, nie będą mieli wrażenia uczestniczenia w grupie. Dla zajęć opartych o dyskusję i wymianę opinii oraz współpracę oznacza to kompletne fiasko.
Nie obawiajcie się powiedzieć o sobie czegoś nieoczywistego, załączyć swoje zdjęcie, wykorzystać osobiste doświadczenia w dyskusji, nadać postowi na forum indywidualny, nawet częściowo nieformalny rys – tak jak robimy my w niniejszym tekście.