Kokpit
Jesteś zalogowany jako gość (Zaloguj się)
Uczelniana Platforma e-Learningowa - AGH

Wprowadzenie - motywacja a e-learning

 

Największą trudnością podczas nauki w kursie e-learningowym nie jest sama nauka, ale motywacja do niej.

E-learning jest ze swej natury formą kształcenia, w której uczący się ma większą swobodę wyboru kiedy i czego dokładnie się uczyć. Prowadzący w znacznie mniejszym stopniu, w porównaniu z kursami stacjonarnymi, może narzucać czas pracy czy też szczegółowo monitorować jej przebieg. Oznacza to, że ze wspomnianą wolnością uczącego się związana jest też szczególna odpowiedzialność – za organizację własnego procesu kształcenia.

Nie dla każdego jest to łatwa sprawa.

Motywacja działa często jak niewidzialna siła, która nieustannie zachęca studenta do wytężonej pracy, nawet wtedy gdy temat staje się monotonny czy nudny. Już na samym początku kursu różni uczestniczy są motywowani do nauki przez różne czynniki, tak zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Co więcej, ich motywacja będzie się zmieniała w trakcie kursu. Z jednej strony może ona zależeć od działań prowadzących/moderujących kurs, z drugiej może wynikać z osobistych preferencji i decyzji samych uczestników. Spadek motywacji może utrudnić, jeśli nie uniemożliwić, ukończenie jakiegokolwiek szkolenia czy kursu. Naszym zadaniem jako prowadzących jest nieustanne dbanie, by motywacja kursantów utrzymywała się na wysokim poziomie. Jest to niewątpliwie jedno z najważniejszych zadań moderatora.

Czynniki demotywujące

Doświadczenie wskazuje, że aktywność na kursie e-learningowym często da się zwizualizować za pomocą wykresu w kształcie litery U. Na początku uczestnicy pracują dużo, czemu niewątpliwie sprzyja także ciekawość nowego. Z czasem systematyczność i nakład pracy spadają, by znacząco wzrosnąć pod koniec kursu, gdy zbliża się termin oddawania zaliczeń. Jakie czynniki mogą za to odpowiadać? Marta, nauczycielka przedmiotów zawodowych z Chorwacji, powiedziała: „Strach przed nowymi technologiami (strach przed nieznanym), brak umiejętności technicznych, zbyt duże nagromadzenie nowych informacji, niejasne lub zbyt wysokie wymagania dydaktyczne, niejasny cel nauki, zbyt małe zaangażowanie prowadzącego (brak zachęcania, wsparcia, zbyt opieszała komunikacja online, spóźnione oceny zadań) i brak regularnych, praktycznych zadań to właśnie główne czynniki demotywujące, zniechęcające do nauki na kursach zawodowych kursach”. Jej radą jest: tak mało teorii, jak się da i więcej treści odnoszących się do przedmiotów zawodowych.

W tym module wspólnie z innymi uczestnikami, zastanowisz się nad różnymi demotywatorami. Weź pod uwagę następujące kategorie:

  • Technika,
  • Samoocena,
  • Organizacja kursu,
  • Narzędzia,
  • Czynniki interpersonalne/komunikacja,
  • Samoorganizacja,
  • Cele i oczekiwania,
  • Priorytety,
  • Informacje zwrotne (feedbacki).

 

 

Ostatnia modyfikacja: Thursday, 7 November 2013, 12:35 PM
Pomiń Nawigacja