Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Refleksja w uczeniu się
Refleksja jest istotnym elementem uczenia się, szczególnie dla praktyków, ludzi, którzy zawodowo są zaangażowani w edukację i uczenie. Refleksja odnosi się głównie do praktyki uczenia się poprzez doświadczanie i jest zdecydowanie indywidualnym, osobistym procesem.
Ważnym jest zastanowienie się nad doświadczeniem, które zdobywamy, lub które już zdobyliśmy, zamiast tylko je „przeżywać”. Rozwijanie umiejętności analizy swojego własnego zachowania pozwala na świadome i intencjonalne uczenie się, które jest kierowane poprzez własną pracę i życie, a nie tylko przez książki, teorie, kompilację dokumentacji, certyfikaty oraz porady ekspertów.
Refleksja pojawia się tam, gdzie uczący się stara się zrozumieć (nie tylko zapamiętać) dany materiał czy wydarzenie, i odnieść to do swojego dotychczasowego doświadczenia. W zależności od podejścia podkreśla się inne aspekty refleksji: może się koncentrować na procesie refleksji, na jej celu lub na jej rezultatach. Dzięki refleksji jest możliwe przeformułować lub przedyskutować na nowo pewne pomysły i dzięki temu osiągnąć głębsze i poważniejsze podejście do danego problemu.
Dlaczego uczymy się lepiej poprzez refleksję? Jenny Moon, wykładowca z Uniwersytetu Exeter, która pracuje nad refleksją, wyróżnia następujące powody:
- refleksja spowalnia nasze działania, sprawia, że wolniej przyswajamy fakty. Skłania nas do łączenia ich, szukania odniesień i formowania pytań.
- angażując się w refleksję stajemy się „właścicielami” uczenia się. To, co robimy staje się dla nas ważniejsze, staje się to „nasze”, gdyż osobiście to osiągamy.
- na poziomie meta-poznawczym zwiększamy swoją świadomość uczenia się. Zdajemy sobie sprawę z umiejętności, które nabywamy, często stajemy się również świadomi dodatkowych, ukrytych elementów. Jako, że refleksja jest zazwyczaj stosowana do bardziej skomplikowanych problemach, staje się ona pewnym wyzwaniem dla uczącego się.
Czas: 10 minut