Kokpit
Jesteś zalogowany jako gość (Zaloguj się)
Uczelniana Platforma e-Learningowa - AGH

Projektowanie e-tywności


Termin e-tywność (ang. e-tivity) został stworzony przez Gilly Salmon i oznacza "ćwiczenie online"; to ramy uczenia się w dynamiczny, interaktywy sposób.

E-tywności to proste ćwiczenia, inicjowane przez moderatora, które wymagają jakiejś interakcji między uczestnikami. Powinny one uwzględniać typowe dla danego etapu rozwoju kursu wymagania i trudności, wciągać uczących do pracy i pomagać zrealizować konkretne cele. Ogromną ich zaletą jest możliwość wielokrotnego wykorzystania - gdy wpadniesz na ciekawy pomysł i dobrze go opracujesz ponowne użycie wymagać będzie jedynie niewielkich zmian wynikających np. z indywidualnych charakterystyk uczących się, specyfiki kontekstu, uzyskania nowych informacji. E-tywności nadają się zarówno do programów realizowanych całkowicie on-line, jak i do zajęć wspomaganych e-learningiem

E-tywności pomagają także w zbudowaniu grupy - elementem każdej z nich powinna być interakcja z innymi uczestnikami, np. poprzez wymuszenie reakcji na wypowiedzi (prace, posty, zadania itp). Buduje to poczucie uczestniczenia i zaangażowania, co jest z kolei niezbędnym składnikiem ćwiczeń wykorzystujących pracę grupową (więcej o pracy grupowej w Module 8).

Wraz ze wzrostem Twojego doświadczenia w prowadzeniu i projektowaniu ćwiczeń on-line możesz oczywiście rozbudowywać i urozmaicać swoje e-tywności, dodając multimedia, eksperymentując z różnymi narzędziami, zmieniając formy komunikacji. Gdy technologia stanie się dla ciebie i Twojej grupy uczniów naprawdę niewidoczna skupienie się na trudnych i złożonych celach będzie wciągające i motywujące dla obydwu stron.

Pięć podstawowych elementów e-tywności:

  1. "iskra": wyzwanie, problem, inspiracja, bodziec;
  2. aktywność online: uczący się muszą wykonać jakąś konkretną czynność, wykonać "coś”;
  3. element uczestnictwa: uczący się muszą wejść w interakcje między sobą np. poprzez udzielenie odpowiedzi zwrotnej;
  4. podsumowanie, ocena, odpowiedź zwrotna, krytyka, analiza: ze strony prowadzącego lub grupy;
  5. instrukcja i zaproszenie do wzięcia udziału w ćwiczeniu.

Nie spodziewaj się, że od razu uda ci się zaprojektować e-tywność czy ćwiczenie, które porwie wszystkich uczestników twojego kursu. Uważnie obserwuj i wyciągaj wnioski (refleksyjne notatki będą przydatne) tak, by kolejne odsłony były coraz lepsze. Skorzystaj także z pomocy innych - przetestuj swoje pomysły na osobach z zewnątrz, szukaj inspiracji i nie bój się krytyki.

Tabela e-tywności

Poniższa tabela zawiera najważniejsze elementy potrzebne do zaprojektowania e-tywności. Możesz użyć jej jako szablon podczas projektowania swojej e-tywności. W prawej kolumnie znajdziesz przykłady ilustrujące sposób opisania elementów e-tywności (na przykładzie wideokonferencji z Modułu 3). 

Nazwa e-tywności

np. Formy e-learningu - dyskusja podczas wideokonferencji

Cel(e) (więcej o celach przeczytasz tutaj)

Celem e-tywności jest identyfikacja różnych form e-learningu w kontekście kształcenia zawodowego 

Poznanie narzędzi do wideokonferencji (np. Flashmeeting)

Rezultat

Rozumienie różnych form e-learningu

Iskra

Bodziec inicjujący e-tywność, np. (1) analiza 2 przykładów kursów e-learningowych pod kątem projektowania i prowadzenia według zestawu zagadnień przygotowanych przez prowadzących, (2) wprowadzenie prowadzącego

Liczba uczestników

podczas wideokonferencji maximum 10 uczestników plus osoba prowadzącego

W przypadku e-tywności asynchronicznych zwykle optymalna wielkość całej grupy to 12-20 osób.

Struktura (jakie działania składają się na e-tywność)

(1) powitanie uczestników, (2) określenie celów i zasad spotkania, (3) moderowana dyskusja, (4) podsumowanie

Czas trwania (czas pomiędzy rozpoczęciem i zakończeniem e-tywności)

w przypadku wideokonferencji tożsamy z czasem dla uczestnika. W przypadku wielu e-tywności czas trwania jest znacznie dłuższy.

Czas dla prowadzącego (ilość godzin pracy prowadzącego)

np. 2,5 godziny na przygotowanie i 2 godziny na poprowadzenie wideokonferencji

Działania prowadzącego (konkretne czynności, które wykonuje prowadzący)

(1) przygotowanie konspektu spotkania, (2) organizacja - ustalenie terminu, maile informacyjne, przygotowania techniczne, (3) prowadzenie konferencji (powitanie, moderowanie, wsparcie techniczne, podsumowanie)

Czas dla uczestnika (ilość godzin pracy uczestnika)

np. 2 godziny

Działania uczestnika (szczegółowe działania podejmowane przez uczestników)

(1) poznanie i przetestowanie narzędzia Flashmeeting, (2) analiza kursów przygotowanych przez prowadzących, (3) udział w wideokonferencji

Narzędzia wykorzystane do realizacji e-tywności

Flashmeeting

Sposób i kryteria oceny

np. Brak oceny wymiernej. Kształtująca informacja zwrotna, w postaci zbiorczego podsumowania. Uwzględnianie kwestie: techniczne (np. wskazanie ew. źródła problemów technicznych), merytoryczne (np. analiza typowych argumentów albo próba pogodzenia powstałych sprzeczności) i interpersonalne (np. motywacyjny potencjał metod komunikacji synchronicznej)

Czas: 20 min.

Ostatnia modyfikacja: Thursday, 7 November 2013, 11:32 AM
Pomiń Nawigacja