Strony
Bieżący kurs
Uczestnicy
Główne składowe
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności
MODUŁ 5: MOTYWACJA
MODUŁ 6: PRACA GRUPOWA
MODUŁ 7: MODEROWANIE DYSKUSJI NA FORUM
MODUŁ 8 :: Tworzenie zasobów cyfrowych
...ieci - (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego
Projektowanie e-tywności
Termin e-tywność (ang. e-tivity) został stworzony przez Gilly Salmon i oznacza "ćwiczenie online"; to ramy uczenia się w dynamiczny, interaktywy sposób.
E-tywności to proste ćwiczenia, inicjowane przez moderatora, które wymagają jakiejś interakcji między uczestnikami. Powinny one uwzględniać typowe dla danego etapu rozwoju kursu wymagania i trudności, wciągać uczących do pracy i pomagać zrealizować konkretne cele. Ogromną ich zaletą jest możliwość wielokrotnego wykorzystania - gdy wpadniesz na ciekawy pomysł i dobrze go opracujesz ponowne użycie wymagać będzie jedynie niewielkich zmian wynikających np. z indywidualnych charakterystyk uczących się, specyfiki kontekstu, uzyskania nowych informacji. E-tywności nadają się zarówno do programów realizowanych całkowicie on-line, jak i do zajęć wspomaganych e-learningiem
E-tywności pomagają także w zbudowaniu grupy - elementem każdej z nich powinna być interakcja z innymi uczestnikami, np. poprzez wymuszenie reakcji na wypowiedzi (prace, posty, zadania itp). Buduje to poczucie uczestniczenia i zaangażowania, co jest z kolei niezbędnym składnikiem ćwiczeń wykorzystujących pracę grupową (więcej o pracy grupowej w Module 8).
Wraz ze wzrostem Twojego doświadczenia w prowadzeniu i projektowaniu ćwiczeń on-line możesz oczywiście rozbudowywać i urozmaicać swoje e-tywności, dodając multimedia, eksperymentując z różnymi narzędziami, zmieniając formy komunikacji. Gdy technologia stanie się dla ciebie i Twojej grupy uczniów naprawdę niewidoczna skupienie się na trudnych i złożonych celach będzie wciągające i motywujące dla obydwu stron.
Pięć podstawowych elementów e-tywności:
- "iskra": wyzwanie, problem, inspiracja, bodziec;
- aktywność online: uczący się muszą wykonać jakąś konkretną czynność, wykonać "coś”;
- element uczestnictwa: uczący się muszą wejść w interakcje między sobą np. poprzez udzielenie odpowiedzi zwrotnej;
- podsumowanie, ocena, odpowiedź zwrotna, krytyka, analiza: ze strony prowadzącego lub grupy;
- instrukcja i zaproszenie do wzięcia udziału w ćwiczeniu.
Nie spodziewaj się, że od razu uda ci się zaprojektować e-tywność czy ćwiczenie, które porwie wszystkich uczestników twojego kursu. Uważnie obserwuj i wyciągaj wnioski (refleksyjne notatki będą przydatne) tak, by kolejne odsłony były coraz lepsze. Skorzystaj także z pomocy innych - przetestuj swoje pomysły na osobach z zewnątrz, szukaj inspiracji i nie bój się krytyki.
Tabela e-tywności
Poniższa tabela zawiera najważniejsze elementy potrzebne do zaprojektowania e-tywności. Możesz użyć jej jako szablon podczas projektowania swojej e-tywności. W prawej kolumnie znajdziesz przykłady ilustrujące sposób opisania elementów e-tywności (na przykładzie wideokonferencji z Modułu 3).
Nazwa e-tywności |
np. Formy e-learningu - dyskusja podczas wideokonferencji |
Cel(e) (więcej o celach przeczytasz tutaj) |
Celem e-tywności jest identyfikacja różnych form e-learningu w kontekście kształcenia zawodowego Poznanie narzędzi do wideokonferencji (np. Flashmeeting) |
Rezultat |
Rozumienie różnych form e-learningu |
Iskra |
Bodziec inicjujący e-tywność, np. (1) analiza 2 przykładów kursów e-learningowych pod kątem projektowania i prowadzenia według zestawu zagadnień przygotowanych przez prowadzących, (2) wprowadzenie prowadzącego |
Liczba uczestników |
podczas wideokonferencji maximum 10 uczestników plus osoba prowadzącego W przypadku e-tywności asynchronicznych zwykle optymalna wielkość całej grupy to 12-20 osób. |
Struktura (jakie działania składają się na e-tywność) |
(1) powitanie uczestników, (2) określenie celów i zasad spotkania, (3) moderowana dyskusja, (4) podsumowanie |
Czas trwania (czas pomiędzy rozpoczęciem i zakończeniem e-tywności) |
w przypadku wideokonferencji tożsamy z czasem dla uczestnika. W przypadku wielu e-tywności czas trwania jest znacznie dłuższy. |
Czas dla prowadzącego (ilość godzin pracy prowadzącego) |
np. 2,5 godziny na przygotowanie i 2 godziny na poprowadzenie wideokonferencji |
Działania prowadzącego (konkretne czynności, które wykonuje prowadzący) |
(1) przygotowanie konspektu spotkania, (2) organizacja - ustalenie terminu, maile informacyjne, przygotowania techniczne, (3) prowadzenie konferencji (powitanie, moderowanie, wsparcie techniczne, podsumowanie) |
Czas dla uczestnika (ilość godzin pracy uczestnika) |
np. 2 godziny |
Działania uczestnika (szczegółowe działania podejmowane przez uczestników) |
(1) poznanie i przetestowanie narzędzia Flashmeeting, (2) analiza kursów przygotowanych przez prowadzących, (3) udział w wideokonferencji |
Narzędzia wykorzystane do realizacji e-tywności |
Flashmeeting |
Sposób i kryteria oceny |
np. Brak oceny wymiernej. Kształtująca informacja zwrotna, w postaci zbiorczego podsumowania. Uwzględnianie kwestie: techniczne (np. wskazanie ew. źródła problemów technicznych), merytoryczne (np. analiza typowych argumentów albo próba pogodzenia powstałych sprzeczności) i interpersonalne (np. motywacyjny potencjał metod komunikacji synchronicznej) |
Czas: 20 min.